Suzuki S-Cross
Itsevarma SUV-muotoilu ja älykkäät turvavarusteet ovat vasta alkua. AllGrip Select -nelivetojärjestelmän avulla ajat turvallisesti. S-Crossissa on tehokas 1,4 Boosterjet -turbomoottori sekä 48 voltin jännitteellä toimiva kevythybridijärjestelmä.
Uudistunut Suzuki S-Cross
Meitä kehotetaan usein olemaan tuomitsematta ensivaikutelman perusteella, mutta S-CROSS paljastaa todellisen luonteensa jo ensimmäisellä silmäyksellä. Huomaat, että se on näyttävä SUV. Sen pysty keula ja suuri etusäleikkö herättää huomiota. Mutta kun katsot hieman tarkemmin, huomaat, että se on myös tyylikäs ja hienostunut.
Uutuus asettuu Suzukin mallistossa edeltäjänsä tapaan loogisesti Vitaran ja Acrossin väliin. Tutusta pohjasta huolimatta ulkonäkö on uusittu täysin selvästi SUV-suuntaan, moottorit ovat tuoreempaa vuosikertaa ja sisusta on saanut moderneja kosketuksia näytön kautta. Suzukin mukaan uutuus yhdistelee rohkeaa muotoilua, sivistynyttä teknologiaa ja kattavaa monikäyttöisyyttä.
Yllättävän tilava Suzuki S-Cross
Takaistuimien selkänojat taittuvat 60:40 suhteessa, ja tavaratilan välikansi voi olla eriasennoissa. Tavaratilassa on kätevä kuljettaa erilaisia ja erimuotoisia tavaroita. Perusasennossa S-Crossin tavaratila on 430 litraa. Käytännössä kokoluokka kattaa kolme golf-bagia tai kaksi isoa matkalaukkua. Valmistaja lupaa tilojen riittävän viidelle aikuiselle ja vain takakeskipaikka saattaa käydä kapeaksi.
S-Crossin tilava ohjaamo tuntuu kokoaan suuremmalta. Tilan tuntua lisää suuri ja pysty etuikkuna sekä hyvä sivunäkyvyys. Avattava panoraamakattoluukku tuo runsaasti valoa ja raikasta ulkoilmaa. (GLX+SR)
Suzuki S-Cross – kattava varustelu
1,4-litrainen turbomoottori, joten sekin on uusi S-Crossiiin. Tämä on varusteltu 48 voltin kevythybridijärjestelmällä, jonka käynnistingeneraattori kykenee tarjoamaan 10 kilowatin ja 50 newtonmetrin verran lisämenoa. Auton huipputehoksi on ilmoitettu 95 kW (129hv) ja vääntölukema 235 newtonmetriä saavutetaan koneen pyöriessä 2000 kierrosta minuutissa. Kiihtyvyys 0-100 km/h kestää hieman yli 10 sekuntia. Arkiajoon voima riittää kyllä ja oikeastaan kaasupoljin on jopa hieman turhankin ärhäkkä.
Ajettavuudeltaan auto on hyvin katumaasturimainen hieman napakalla alustallaan, mutta pahaa pintakovuutta ei esiinny. Suomessa S-Cross on, ainakin toistaiseksi, aina nelivetoinen. Sen Allgrip Select tarjoaa neljä ajotilaa (auto, sport, snow ja lock), joista viimeksi mainittu jakaa voimaa tasaisesti kaikille pyörille (60 km/h nopeuteen asti). Uusi S-Cross jaksaa myös vetää aiempaa enemmän. Vetomassat kuuluvat nyt 600 kg jarrutonta ja 1500kg jarrullista kuormaa.
Vakiovarustelu on kattava, sisältäen muun muassa avaimettoman kulun, kaksialueisen automaatti-ilmastoinnin, aktiivisen vakionopeudensäätimen, pysäköintitutkat auton molemmissa päissä ja peruutuskameran.